Wednesday 20 July 2011

SWE: Florenci Salesas om rivaliteten mellan Sitges och Vilanova


Den känsla som starkast förenar invånarna i Sitges med dem i Vilanova i la Geltrú är att de inte kan stå ut med varandra. Varför är det så? Låt oss se om Florenci Salesas - som har bott i Sitges i hela sitt liv - kan förklara.

Florenci, det verkar finnas en viss rivalitet mellan Sitges och Vilanova. Stämmer det?

Det finns en stark rivalitet och så har det varit under lång tid. Jag känner folk -nåja, i alla fall ett fåtal - som hävdar att de till och med hatar Vilanova. Därför will jag först av allt tacka dig för att du har valt att bosätta sig i vår grannstad. Det är en uppoffring. Jag vet. Du får nästan ta på sig rollen av en idéell organisation. All heder åt dig! Du är en kosmopolit i en stad som inte är särskilt civiliserad...

Jag ser att det är din avsikt att svara i en skämtsam ton, eller hur?

Visst, vi måste behandla ämnet med humor. Ett sinne för humor är som ett intelligenstest. Och om det finns någon som inte förstår det... då är jag säker på att det är en Vilanova-bo. Legenden säger att allt började på artonhundratalet då några fiskare från Vilanova hade drabbats av en olycka till sjöss. Det hävdas att de kallade på en båt från Sitges men att denna vägrade att hjälpa dem. Detta naturligtvis rent förtal. Det har aldrig hänt.

Vi från Sitges ägnar dock inte mycket uppmärksamhet åt den avund som Vilanova-borna känner för oss. I allmänhet brukar vi att vända ryggen åt dem, eftersom vi, för att finna en riktig konkurrent, vet vi att vi måste rikta blicken mot Barcelona. Vi satsar på konferenser och andra evenemang av intresse för människor av idag, urban kultur, medan ni organiserar festivaler med musik och traditioner från landsbygden... Bortsett från det finns några detaljer, såsom salladen xató - som kommer från Sitges - och karnevalen - där jag anser att det är trevligt att ni försöker att upprätthålla en folkloristisk atmosfär, som ett slags museum, medan vår version har införlivat internationella inslag som i sin tur har resulterat i grupper som Batukada Markatú fått mottaga nationella utmärkelser. Ärligt talat, vilka utmärkelser kan din stad hoppas på för att ni kastar karameller på varanda?

Kort sagt, av rivalitet mellan två jämlikar finns det inte mycket. Ni, i Vilanova, har industrin, medan vi har turismen, och det är verkligen inte förvånande. Er strandpromenaden börjar i en industrihamn och leder mitt uti ingenstans. Vi, å andra sidan, har vår kyrkoklippa med utsikt över havet, som ett vykort - en fantastisk bildkomposition, mycket svårt att hitta, inte bara i Katalonien, utan i hela världen. Jag känner en kvinna som har små målningar av kyrkoklippan i hela huset, till och med på toaletten. Och jag förstår henne. Jag tar själv ofta ta bilder av den. En dag träffade jag hennes man på gatan, och det var han som berättade detta medan vi pratade. Han tillade dock att han tyckte att denna besatthet med kyrkoklippan var överdriven, som om Sitges hade en San Sebastian-komplex. Tja, snart nog han erkände att han ursprungligen var från Vilanova och då kunde jag bara förlåta honom. Om du inte har lärt sig att uppskatta kultur och estetik sedan du var barn, du kand du helt enkelt inte göra en korrekt bedömning. I dessa frågor måste vi från Sitges - som vuxit upp som som kultiverade - uppvisa en förståelse, fadersliknande attityd, som sanna aristokrater. I vår stad du sparkar en gatsten och under den hittar du en gratiskonsert med klassisk musik eller en utställning av en känd konstnär. Men det är sant, i Vilanova har ni Carpa Juanita. Den är er och jag är glad att ni är så stolta över den...

Och vad ska vi göra åt denna rivalitet?

Jag tycker att vi borde förstärka den. Se det så här, om dessa spänningar existerar så tyder det på att det finns en relation - även om den påminner om ett traditionellt katolskt äktenskap där makarna inte står ut med varandra men ändå måste leva tillsammans för resten av livet. Denna typ av rivalitet, baserad på håna den andra sidan, får våra städer att växa och är alltid bra så länge man inte tror på det för mycket!

Personligen hatar jag inte under några omständigheter Vilanova. Om en turist skulle stoppa mig på gatan och fråga mig: "Är detta Carpa Juanitas stad?" skulle jag naturligtvis svara att denna fascinerande fisk hör till vår grannstad. Jag skulle inte på något sätt försöka tillskansa oss en så fin symbol. Och dessutom, när jag får för mycket av Sitges, då har jag för vana att fly till er stad i ett par timmar. Det hjälper mig att inse hur lyckligt lottad jag är som bor i Sitges. Just därför, skulle jag inte vara tacksam mot Vilanova?

Om vi blickar mot framtiden: när det finns så många problem med att stå ut med varandra mellan Sitges och Vilanova, vad kommer då att hända om vi skapar ett vegueria med många fler liknande städer, alla med sin strävan att få vara betydelsefulla?

Det är sant, att balansera alla dessa städers egon blir inte lätt och vi måste säkert genomleva många meningslösa Lilliputland-liknande debatter – t.ex. om äggskal skall krossas vid ett äggs tjockare eller smalare ände. Jag är en stor anhängare av Barcelona som huvudstad i mitt land. Men som Gaziel brukade säga, från luften ser Katalonien ut som en insekt där huvudet har blivit alltför stort. Tillväxten i Barcelona har blivit helt oproportionerlig. Och det är just därför vi inte kan förena oss med dem. Vi skulle försvinna.

I Penedès, å andra sidan, för att konkurrera, anser jag att vi först måste erkänna vår relativa litenhet och sedan lära oss att hantera våra stora tillgångar: kusten och vin, och en historia som förenar oss ... Och om vi måste välja en residensstad skulle jag personligen föredra... Vilafranca del Penedès.

Verkligen? Nu gör du dig väldigt kontroversiell! Jag föreställer mig att dina skäl är att Vilafranca har det geografiskt sett mest centrala läget, eller hur?

Nej, här finns inget rationell resonemang. Allt är mycket enkelt: Sitges är och kommer alltid att vara den kulturella huvudstaden i vårt vegueria, men vi har inte för avsikt att också ta hand om förvaltningen. Och med Vilafranca och Vilanova som de två alternativen... Du kan väl inte förvänta dig att jag skulle satsa på er stad. Jag är från Sitges!

- - -
Florenci Salesas är en oerhört mångsysslande Sitges-bo: han har en lång erfarenhet som skapare av tecknad film, musiker och skådespelare och han har skrivit flera böcker på katalanska och spanska. Inom kort kommer hans första skönlitterära roman att publiceras. Här kan du hitta hans blogg på katalanska om kulturlivet i hans stad.

- - -
Detta är en översättning till svenska av en originalpost på katalanska. Texten finns också tillgänglig i översättningar till engelska och spanska.

No comments: