Thursday 4 November 2010

SWE: Wirdheim i Vilanova

Nu var det länge sedan jag skrev något här. Men anledningen kommer ni att gilla – jag har varit mer aktiv med att integrera mig än på mycket länge.

Colla Vella Amiguets del Latex Palma de Mallorca 2010
Den mest annorlunda upplevelsen utspelade sig förra helgen i Palma de Mallorca. Eftersom mitt företag säljer kondomer med användarinstruktioner på katalanska, blev jag inbjuden att delta i Fira Nostra – en mässa för produkter etiketterade på detta språk. Vissa av besökarna kallade visserligen språket för mallorcinska, men att de inte skiljer det från katalanskan bevisades av att så många fällde kommentarer som ”Vad kul med en svensk som har lärt sig mallorquí!”

Erik Wirdheim Fira Nostra Palma de Mallorca 2010

Vissa skillnader finns det dock och min kampanjslogan ”Trempa amb seny” råkade vara en sådan. Det som i Katalonien betyder ”Ha stånd med förnuft” visade sig på Balearerna betyda ”Häll på dressing med förnuft”. Men det orsakade inte några problem. Den katalansktalande befolkningen på öarna tittar tydligen gärna på katalanska TV3 och har därför koll också på fastlandsdialekten. Tur för mig det!



Den här helgen blev det mer av det gamla vanliga, alltså mänskliga torn. Våra värdar, Minyons de Terrassa, är ett av Kataloniens bästa lag byggde castells om nio nivåer. Vi som gästade dem är inte lika skickliga, men laget Margeners de Guissona lyckades bygga nästan allt som de hade tänkt sig. Sämst gick det för oss, Bordegassos de Vilanova. Vårt mål var att resa de mest avancerade konstuktionerna om sju nivåer, men vi fick nöja oss med de enklaste.



På söndagen slutligen firade vi Allhelgonahelgen (Tots Sants) men snarare som amerikaner än katalaner. Fy på oss – jag vet att det är så du tänker. Jag skyller dock på barnen. De tyckte att det var jättespännande att klä ut sig till vampyrer och festa i Bordegassos klubblokal, dagen till ära dekorerad som ett Halloween-inspirerat spökhus. Men du har rätt, vi borde ha begränsat oss till en äktkatalansk castanyada. Jag skäms för att erkänna det men vi bakade aldrig några panellets och våra kastanjer ligger fortfarande kvar i köket. Ogrillade.

No comments: