Friday 24 September 2010

SWE: Wirdheim i Vilanova

Mänskliga torn i Vendrell

I söndags upplevde vi en mycket lyckad dag med mänskliga torn, castellers, i Vendrell (Baix Penedès). Mitt lag, Bordegassos de Vilanova lyckades på första försöket fullborda 5de7, 4de7 amb agulla, 4de7 och pilar de 5 aixecat per sota.



Det lokala laget, Nens del Vendrell, som som bäst förbereder sig för Concurs de Castells, byggde ett tredje och väldigt stabilt 4de8 för säsongen. Dagens stora utmaning, att bygga ett torre de 8, gick det sämre med, medan torre de 7 klarades av utan svårighet.



I samband med försöket att bygga torre de 8 fick jag på mycket nära håll uppleva vilket enormt tryck det blir på basen (pinya) när ett mänskligt torn med en extra stödstruktur (folre) rasar ihop.



Den verkligt stora insatsen stod dock Castellers d’Altafulla för när de fullbordade 3de7 amb agulla. I de mänskliga tornens värld pratar man om ett “castell ben treballat” när laget får kämpa för att hålla ihop en konstruktion och hittills har jag aldrig sett ett bättre exempel på det uttrycket än det här.

Jag missar Concurs de Castells

Jag fick inga biljetter till tävlingen i mänskliga torn, Concurs de Castells, i Tarragona den 3/10. I måndags kl. 12:00, när 1.000 biljetter släpptes för allmänheten, gjordes det under 20 minuter nästan 9.000 försök att köpa dem och det klarade Caixa Laietanas informatikssystem inte av att hantera.

Frustrationen ventilerades genast på tävlingens Facebook-sida men som först sent på eftermiddagen ansåg sig organisatörerna ha tid att själva kommentera händelserna.

Nu får jag i stället följa tävlingen hemifrån, via TV3, Vilafrancas PTV eller live streaming. Det blir inte den stämning som jag upplevde för två år sedan, men i gengäld kommer jag genom kommentatorerna att lära mig mycket mer.

Nästa framträdande

lördag, 25/9, firar Bordegassos Diada d’Albert Salvany tillsammans med Moixiganguers d’Igualada och Xicots de Vilafranca. Framträdandet äger rum kl. 18:30plaça de les Cols här i Vilanova i la Geltrú.

- - -
Mer information:

El3deVuit.cat: Les entrades per al Concurs s'exhaureixen en 40 minuts

No comments: