Friday 11 June 2010

SWE: Resning med förnuft!

Under dagarna 4-6/6 hölls i Girona mässan DeTotCat för de företag som etiketterar sina produkter på katalanska (enligt gällande lag räcker det med spanska). Mitt företag, Puck Import, S.L., som säljer RFSU:s kondomer med användarinstruktioner på detta språk, var närvarande och fick mycket uppmärksamhet i media.

Redan före mässan var jag med i debattprogrammet Actualitat-Viva som sändes i ett antal lokal-TV-stationer i Girona och Lleida men också i delar av Barcelonas storstadsområde. (Tyvärr går det inte att direktlänka. Jag dyker upp i programmet ”Tertúlia sobre el català” från den 28/5, minut 00:55). Programmet som helhet var en halvtimme långt och jag fick visa upp våra produkter, även om det inte framgår i sammandraget.

Under mässan blev jag intervjuad av TV3, den TV-kanal i Katalonien som har högst tittarsiffror. Reportaget visades fredagen 4/6 i kanalens alla nyhetssändningar samt en gång i timmen i deras nyhetskanal 3-24. (Jag dyker upp efter reklamen, minut 00:38). På den tillhörande nätsidan (3cat24) syns RFSU och Puck Import både i bild och kommentar.

Detsamma var fallet i nättidningarna Directe.cat (hela Katalonien) och AraGirona.cat (bara Girona).

Dagstidningen Diari de Girona hittade en annorlunda infallsvinkel eftersom de lade märke till att mässans två tydligaste utländska inslag, IKEA och ”RFSU genom Puck Import”, båda hade nordisk bakgrund. Tydligen fanns det en fin bild på våra produkter i pappersversionen, men den missade jag att köpa.

NacióDigital.cat skrev om oss och publicerade ett flertal bilder av vårt stånd. El Punt nämnde att RFSU kondomer var en av de produkter som presenterades i ett av mässans s.k. microföredrag (presentationer på 5 minuter).

Slutligen, omnämnde RadioCatalunya, Avui och El Punt vår mässkampanj ”Trempa amb seny!”, vilket kan översättas ”Ha resning med förnuft!”. Det var en slogan som träffade helt rätt, först och främst därför att katalaner anser att sunt förnuft (seny) är deras kanske främsta karaktärsdrag, men också för att illustrationen var hämtad från de typiska mänskliga tornen (castells - i bilden torre de 7, utfört av Bordegassos de Vilanova) som på sommaren reser sig (trempar på lite åldrig katalanska) runtom på Kataloniens torg.

No comments: