Sunday 21 March 2010

SWE: Vi tjuvstartar castellers-säsongen

Den traditionella casteller-premiären - alltså den dag på våren då det börjar byggas mänskliga torn på Kataloniens torg – är normalt Sankt Görans dag (el dia de Sant Jordi). I år började vårt lag, Bordegassos de Vilanova, tidigt, redan söndagen den 14:e mars och det trots att vintern har hållit sig kvar till och med här vid Medelhavskusten.

Med facit i han kanske vi skulle ha väntat: Vi öppnade förhållandevis säkert med ett 3de7, men var i de följande omgångarna tvungna att börja om från början (intent desmontat) innan vi lyckades bygga ett 4de7 samt ett 4de6 amb l’agulla. Dessutom hade vi ett ganska dramatiskt fall i den avslutande omgången med pelare.

Båda fotona av Mayte Gomà

För mig personligen var det ändå en stor dag: jag gjorde min debut som agulla vilket innebär att man står bokstavligen mitt inne i folkhopen (pinya) och stöttar knäna på dem som utgör tornets andra våning. Det är tydligen en mycket passande plats om man - som jag – är smal samt över katalansk medellängd.

Våra gäster els Minyons de Terrassa – är ett av de fyra bästa lagen i Katalonien och bygger under sommaren regelbundet torn med nio nivåer. Så här tidigt på säsongen nöjde de sig dock med sju och byggde utan minsta problem 4de7, 5de7, 4de7 amb l’agulla och 3de7.

- - -

Technorati tags: Katalonien, Penedès,Vilanova

No comments: