Friday 11 December 2009

SWE: Katalanernas självständighet och den neutrale svensken

Ibland önskar jag att jag inte vore den jag är. Att jag kunde ta lätt på saker, låta mig hänryckas och njuta av känslorna. Samtidigt är jag lite stolt över mina tråkiga, formella sidor. Demokrati och val är viktiga för mig och just därför har jag haft sådan vånda inför den kommande, om än inofficiella, folkomröstningen (consulta popular) om Kataloniens självständighet.

Att utlänningar den här gången får delta har av vissa invandrargrupper extrapolerats till att ett självständigt Katalonien kommer att vara mer generöst mot oss än Spanien. Det är en i mina ögon lite väl optimistisk förhoppning men de reglerna för folkomröstningara har åtminstone en väldigt positiv konsekvens: katalanska independentistes söker nu aktivt upp kollektiv av nyanlända för att med dem diskutera begreppet Katalonien på ett sätt som sannolikt inte hade skett annars.

Trots detta anser jag att vi utländska medborgare inte borde få rösta och det är för mig en fråga lika mycket om ansvar som om respekt. Låt mig försöka förklara vad jag menar.

Vem skall få avgöra identiteten för ett land? Med de röstningregler som skapades i Arenys de Munt och som nu, i konsekvensens namn sprids över Katalonien är svaret: ”De som bor där just nu.” Personligen tror jag att vi utlänningar över lag inte kan känna samma djup i frågan, och därför inte tar på oss samma ansvar när vi svarar, som de som har sitt medborgarskap knutet till det här territoriet. Om det nya självständiga Katalonien skulle stöta på svårigheter, som till exempel att rest-Spanien skulle lycka blockera landets inträde i EU, skulle jag som svensk alltid kunna falla tillbaka på mitt utländska pass. Den utvägen skulle inte stå öppen för mina grannar. I en fråga som denna bör alltså enbart de få rösta, inte jag.

När jag talar, å andra sidan, talar om respekt handlar det om en övertygelse att vi invandrare bör anpassa och integrera oss i det land dit vi frivilligt har sökt oss. Innan jag kom hit visste jag att Katalonien hade ett eget språk och en stark identitet och det accepterade jag. Men dessutom visste jag att det inom EU och i andra internationella sammanhang hör till Spanien, och det accepterade jag också. Nu har jag lärt mig hur dagens demografiska situation beror på att Spanien 1714 ockuperade landet och att det sedan dess har förspanskats, oftast med stöd i odemokratiska lagar och ibland till och med med våld. Problemet är att jag har svårt att se mitt nya hem i svart och vitt. Det har skett under så lång tid och nästan alla familjer är uppblandade.

De flesta jag umgås med här i Penedès-området kommer på söndag att rösta ja till självständighet, men jag behöver inte gå utanför min vänkrets för att hitta exempel på motsatsen. Jag har kompisar från Barcelona som ser sig som spanjorer och bara i nödfall talar katalanska trots att de har vuxit upp här. De kommer, naturligtvis, att rösta nej när Barcelona håller sin folkomröstning nästa vår (eller, snarare, de kommer inte att ta den på allvar och ursäkta sig med att den inte är officiell). Ett särskilt intressant och väldigt typiskt fall är en kompis från Baix Llobregat-området som talar katalanska med sina barn men spanska med sina föräldrar. Han känner sig nu helt kluven om hur han skall rösta och önskar därför, av enkelhetsskäl, att frågan aldrig hade ställts.

För mig representerar dessa individer olika poler i dagens katalanska samhälle, så som det är, och hur jag än röstar vill jag kunna försvara det för dem alla. Vem är jag att påstå att jag förstår Katalonien lika bra eller bättre än de vars enda hem på jorden är just här?

Trots detta, är jag enormt glad över att frågan om självständighet nu väcks i stor skala och tror, i min enfald, att det kan rensa luften och öppna vägen för ett samhälle där folkomröstningar om självständighet ses som en naturlig del av en välmående demokrati. Det fungerar ju i Kanada, så varför inte här?

Den 13:e december anser jag mig egentligen diskvalificerad från att delta men jag finns med på röstlängden och att inte rösta är att passivt rösta nej. Jag inte intentionen att rösta nej och framför allt vill jag inte vara passiv. Det finns bara en lösning: att rösta blankt. Då blir jag aktivt neutral. Ganska passande för en invandrare från Sverige, eller hur?

Visca VNG Decideix! Visca la Consulta Popular!

- - -
Uppdatering 11/12: Nu har den svenska pressen börjat skriva om söndagens folkomröstningar: Dagens Nyheter kort och sakligt. Sydsvenskan mer utförligt men med en i mina ögon felvinklad rubrik. Alla mina vänner som röstar ja gör det för självständighet och inte emot Zapatero.

- - -
Tidigare poster på svenska om folkomröstningarna:

- Den 13/12 röstar Katalonien om självständighet
- Hur genomförs katalanernas folkomröstning?
- Katalansk självständighet? På söndag får vi svar
- Katalanism är inte independentism
- Folkomröstningen i Vilanova - störtkul eller dötrist

- - -
Nästan samma text på engelska respektive katalanska.

- - -
Technorati tags: Katalonien, Folkomröstning, Penedès, Referendum, Spanien, Vilanova,

12 comments:

Anonymous said...

"...beror på att Spanien 1714 ockuperade landet och att det sedan dess har förspanskats". Skulle du kunna förklara när Katalonien har varit ett land och invaderats av Spanien? Katalonien var en del av den Corona de Aragón (Crown of Aragon), inte ett invaderat land. När Isabel La Católica och Fernando giftade sig för mer än 500 år sedan, blev de två kungariken tillsammans. Nu har de nationalistiska partierna hitta på ett nytt sätt att ljuga om historien för att kunna brytta Spanien. Men, den verkliga poängen är att på ett sätt behålla privilegier som de nya kungar i deras riket. Här hittar du mer information om den sanna historien som du tyvärr inte får höra i Katalonien: http://en.wikipedia.org/wiki/Crown_of_Aragon

Erik Wirdheim said...

Käre anonyme läsare,

Läs din egen länk om Ferdinand och Isabellas tid:

"At that point both Castile and the Crown of Aragon remained distinct territories, each keeping its own traditional institutions, Parliaments and laws. The process of territorial consolidation was completed when Charles I of Spain in 1516 united all the kingdoms on the Iberian peninsula minus Portugal under one monarch, thereby furthering the creation of the Spanish state, albeit a decentralized one."

Sanningen är ju att Katalonien både under Kronan av Aragon och långt senare åtnjöt en enormt hög grad av självstyre. Det upphörde som först med Nueva Planta-dekreten som också markerade början på den aktivt repressiva politik mot det katalanska språket som diktatorn Franco sedermera gjorde sig till mästare i.

Med din historiesyn borde det bli det svårt att förklara varför Kataloniens nationaldag är den 11:e september. Jag är inte ensam om att anse att det var dagen då Barcelona, år 1714, gav upp inför den spanska övermakten.

http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_the_Spanish_Succession

Anonymous said...

Redan idag, har Kataloninen liksom andra regioner i Spanien, en självstyrande som inte kan ses i andra länder i världen. Katalonien har varken aldrig varit ett land eller varit okupedare av Spanien. Vi kan också säga att Madrid har invaderats hundra gånger under historiens gångs, men det inte förklara att Madrid vill lämna landet. Som spanjor som borde i många år i Sverige har jag svårt att se hur Sverige skulle reagera om Skåne, tex, ville lämna landet och organisera på egen hand ett referendum utanför landets lagar. I alla fall, jag håller med dig om en sak: jag vill också att Katalonien lämna Spanien. Vi är trötta på att lyssna hela tiden om saker som inte händer, som tex, att just idag Katalaner får inte använda sitt språk. Just tvärtom! Spanska är förbjudet och de har tom eget internet domän (.cat) som tillgodokändes av den Spanska Riksdagen. Jag hoppas att du får rösta och rösta ja. Tack för det!

Erik Wirdheim said...

Anonyme läsare,

Frasen "jag håller med dig om en sak: jag vill också att Katalonien lämna Spanien" ger mig en känsla av att du inte har läst mitt blogginlägg innan du började kommentera.

Inte på ett enda ställe i hela min bloggs historia har jag uttryckt att jag vill att Katalonien blir självständigt. Tvärtom, i blogginlägget som du kommenterar förklarar jag varför jag tänker rösta BLANKT.

Personligen hoppas jag att de spanska nationalisterna visar tillräcklig flexibilitet för att hålla ihop Spanien. Den av oss två som här argumenterar för att 'bryta upp Spanien' är du, inte jag.

Nu lite detaljer:

Tysklands förbundsstater har en mycket långtgående självständighet. Den stora skillnaden att nästan alla tyskar ser sig som just tyskar, medan det motsvarande inte är fallet i Spanien.

Skulle Skåne någon gång i framtiden vilja lämna Sverige (i sig inte särskilt troligt) så kommer jag att försvara skåningarnas rätt att göra så (el derecho a decidir) och tror att de flesta svenskar skulle reagera på samma sätt.

Slutligen ber jag att du berättar var i Katalonien "Spanska är förbjudet"? Det vore hemskt ju om det var sant och i så fall vill jag gärna skriva om det här på bloggen.

Anonymous said...

Hej igen, Erik. Jag har en fråga åt dig. Var snäll och svara på den: Vad skulle hända om ett lagligt referendum sker och Tarragona och Barcelona inte vill lämna Spanien? Angående faktum att spanska är förbjudet, är det inte en hemlighet. Ingen student i regionen får studera på spanska och katalanska, utan bara på katalanska. Inte bara är förbjudet att studera på spanska, utan att använda det i "recreo" med andra kompisar. Du kan läsa två artiklar här: http://www.vozbcn.com/2009/04/21/7121/inmersion-linguistica-obligatoria-recreo/ och http://www.elmundo.es/papel/2007/09/13/espana/2201280.html. Här har du en jätteintressant video om vad Inger Enkvist tycker om det katalanska nya utbildningssystem som har skapats av separatister. Hon säger att "det inte finns en rad i lagen som handlar om utbildningen och hur ska man lösa de olika problemen. Det handlar om en annan sak": http://www.youtube.com/watch?v=iOPy1zFgiKA&feature=related. Att separatister nu reglerar utbildningen i regionen har ett syfte: att se till att studenter utbildar sig med tanke på "den katalanska nationen". Det är därför att det är tillåtet att 16-åringar röstar idag, eftersom de är "de nya medborgarna" som separatister säger. Låter det inte för dig något som liknar vad nazister gjorde i Tyskland? På den tiden, tyskarna hade ingen aning om det som häll på att skapas. Jag vet att det inte ska hända igen på samma sätt. Men, historien upprepar sig, bara att det inte sker på samma sätt. Oh! förresten, bra att du skulle acceptera att Skåne blir självständigt om de vill så. Då betyder dett att du kan väl också acceptera nazismen, eftersom den röstades av tyskarna. Eller hur?

Anonymous said...

ES totalmente cierto que: A) Los cajeros de la autopistas catalanas son las máquinas más potentes de fabricar independentistas.... b) La sanidad catalana pública es penosa: otra máquina de fabricar independentistas . Naturalmente la culpa de todo es de Madrid que les "esquilma".... Sin embargo, no es menos cierto que en Catalunya se tira el dinero a montones en estupideces tales como: A) Televisiones públicas de adoctrinamiento sistemático.. B) Embajadas para abrir mercados y "superar" la dependencia del resto del estado ...... C) Financiación de todo el universo del asociacionismo proindependentista/ nacionalista. D) Financiación irregular de partidos y corrupción.

Anonymous said...

Te recuerdo que cuando se instaló la monarquía borbónica en España, "no era española", sino francesa, y esa decisión la tomó Carlos II, un Habsburgo, al morir sin descendencia. Que vosotros os empecinárais en un austracista porque considerarais que iba a respetar más vuestros derechos, manteniéndoos en una Guerra de Sucesión a rajatabla, fue problema de vuestros antepasados. Y por cierto, no sé por qué os quejais de las medidas que tomó Felipe V, cuando, debido a vuestra resistencia, hubiera podido tomar unas medidas muy severas, mediante los Decretos de Nueva Planta, y os concedió mayores privilegios que a nadie. Castilla le admitió como rey, y no hubo problemas; tampoco Navarra. Si hay alguna región (hoy Comunidad autónoma) que pueda quejarse, es Valencia, donde se ensañó. Pero a vosotros os trató "de dulce". Cualquiera que tenga un Manual de Historia de España puede comprobarlo. Que cunda el victimismo...!

Anonymous said...

Ojo, con la pregunta que hacen los Independentistas en la votación. Hablan de la integración de Cataluña en la Unión Europea como si estuviese hecha. No paran de mentir al personal.

Xavi Margarit said...

Tyvärr är även du Erik vilseledd av den nationalistiska propagandan som många katalaner i regel är genomsyrade av. En propaganda som består i av att ljuga, förvränga och förfalska historien så så att det passar deras syfte och mål. För närvarande håller dessa skrupellösa människor att konstruera en virtuell nation med en vilja att separera sig från övriga Spanien genom att helt förtecka, dölja eller manipulera historien så till den grad att blir nästintill blir oigenkännlig. Detta har tyvärr gjorts av så kallade historiker som skrivit om historien så som dem hade velat att historien skulle gått till och inte som den egentligen gick till. Det finns en uppsjö av exempel som jag skulle kunna ta upp här men jag nöjer mig med att kommentera kring händelserna 1714 och som utgör grunden till La Diada som firas varje 11:e september och som blivit Kataloniens "nationaldag":

Denna dag firas av många katalaner som dagen som "Spanien" slutligen besegrade de katalanska styrkorna vid belägringen av Barcelona och deras strävan efter frihet och självständighet. Man lägger då bl.a blommor vid Barcelonas dåvarande conseller en cap Rafael Casanova som blivit en symbol för katalanismen och som presenteras av nationalisterna som en hjälte för den katalanska motståndet mot Spanien. Inget kunde vara mer felaktigt!!
Sanningen är att vad nationalisterna vill få att framstå som ett krig för ett fritt och självständig Katalonien egentligen var en del av den spanska succesionskriget. Det var alltså ett tronflöjds krig mellan anhängare av Filip av Bourbon (som gick segrande ur kriget) och de som ville att ärkehertigen Karl av Austria skulle bli kung.
Barcelona var ett av de katalanska städer som stödde Karl av Austria som den rättmätige arvingen till den spanska tronen MEN det gjorde även andra spanska städer såsom Madrid, Toledo, Alcalá de Henares, etc. Katalanska städer såsom Vic, Cervera stödde däremot Filip de Borbón. Katalonien precis som övriga Spanien var alltså delat i detta krig vilket också återspeglas i de militära styrkerna som drabbade samman, bland de som försvarade Barcelona fanns i stor omfattning även soldater från övriga Spanien medan det i Filip av Borbons styrkor fanns tusentals katalaner som stred mot just andra katalaner men detta är självklart ingenting som nämns av den katalasnka nationalismen då det så klart inte tjänar deras syften. Inte heller får man veta att den så av nationalisterna så avgudade Rafael Casanova skrev innan kapitulationen den 11 september 1714 : ”Rädda Principiadons (el Principiado - dagens Katalonien) och övriga Spaniens frihet; förhindra förslavandet som väntar katalanerna samt resten av spanjorerna under det franska styret (Filip av Borbon var fransman och sonson till Louis den XVI); gjut ert blod ärofullt för kungen (Karl av Austria), för hans heder, för fosterlandet och hela Spaniens frihet”. Detta är självklart ytterligare ett belägg för att spanska succesionskriget aldrig hade en nationalistisk (katalansk) och ännu mindre separatistisk prägel, utan enbart succesionsaktigt och antifransk.

Fortsättning nästa inlägg

xavi margarit said...

..... Eller som den Barcelona födde historikern och politikern Antoni de Capmany y Montpalau (1742-1813) skrev: ” Nationen var delat i två falanger men ingen av dem var egentligen otrogen till nationen, inte heller fiender till fosterlandet. De kallade varandra för rebeller och förrädare, utan att egentligen vara det, för de var allesammans och ville vara spanjorer”.

Som den välkände katalanske författaren Josep Plá skrev: ”Den romantiska historien är en falsk hsitoria. Kommer vi i Katalonien någon dag att ha en autentisk och objektiv historia? Kommer vi att ha en historia som inte kommer att innehålla det struntprat som de romantiska historierna som för närvarande utges innehåller?
Ett av dessa lögner och struntprat som Josep Plá refererade till var just La Diada.

Kataloniens framtid står i att man säger sanningen till folket om det som hände igår, utan någon romantisk manipulation av historien och sentimentala drömmar. Katalonien kan och bör återförenas med sin historia då konstruktionen av en nation byggd på lögner bara kan leda slutligen till dess egen undergång. Jag är katalan, från Figueres men jag är också spanjor då att vara katalan är även att vara spanjor och att vara spanjor är också att vara katalan.

Anonymous said...

Jag håller med Xavi. Du har tyvärr fallit för de lögner som separatisterna har sagt. Ta en titt på denna artikel: Un empresario catalán denuncia que es perseguido por rotular en castellano. De som skriver på spanska stäms anonymt av radikaler bara för att de skriver på spanska. Är det inte samma sak som nazister gjorde med judarna?

Erik Wirdheim said...

Anonym 2,

För det första och viktigast av allt: Hur många normalt funtade européer anser att problemet med nazismen var att de inte lät judarna skylta sina affärer som de ville? Kritisera gärna katalansk språkpolitik men använd inte liknelser som visar din totala brist på respekt för de judar som nazisterna MÖRDADE.

Jag har en avlägsen tjeckisk släkting som dog av vanvård i Terezín (Theresienstadt) för att hon var gift med en jude. Detta hände i det arbetsläger som nazisterna visade upp för omvärlden för att bevisa hur bra fångarna hade det. Till de vidrigheter som utspelade sig på det som idag är polskt territorium har jag, som tur är, ingen koppling men förstår inte hur du kan bagatellisera det så som du gör.

För det andra: Du säger att du håller med Xavi och gör sedan en kopplingen mellan nazism och katalansk språkpolitik. Utifrån kommentarerna här kan jag inte se att just Xavi gör den kopplingen - det är anonyma läsare som står för den. Är det möjligen så att du vet mer om Xavi och hans åsikter än vad ni vill dela med er?

För det tredje: Hur kan det komma sig att alla som vill göra jämförelser mellan nazismen och katalansk språkpolitik vill vara anonyma?

//Erik